Laadpaalklever

Jawel, onze Van Dale kan in 2018 worden verrijkt met een nieuw woord: laadpaalklever. Ik las recentelijk dat elektrische rijders hun auto gemiddeld bijna zes uur bij een openbaar oplaadpunt laten staan. Daarvan wordt slechts iets meer dan twee uur effectief gebruikt om het voertuig op te laden. Het ‘laadpaalkleven’ zorgt ervoor dat elektrische rijders vaak onnodig lang op zoek moeten naar een laadpaal. Dat blijkt uit een peiling over laadgedrag bij de eigen laadpalen van NewMotion, één van Europa’s grootste aanbieders van elektrische oplaadpunten.

De lijst van steden met de grootste laadpaalklevers wordt aangevoerd door Middelburg. Daar staat een elektrische auto gemiddeld ruim zes uur op een oplaadpunt, waarvan er maar liefst viereneenhalf uur niet wordt geladen. In Amsterdam wordt het minst gekleefd. Scheelt niet veel trouwens, want daar staan de elektrische rijders gemiddeld bijna zes uur bij een oplaadpunt, waarvan meer dan twee uur effectief wordt geladen. 

Grappig dat we met de in gang gezette energietransitie nieuwe fenomenen gaan ontwaren. Naast laadpaalklevers, denk ik aan hennepkwekers die in de zomer ongezien stroom gebruiken van zonnepanelen op het dak. Daar valt namelijk via een slimme meter niet op te controleren. In de winter is het lastiger, maar dan zet je gewoon een groot terrarium in je kamer. Dan is je hoge stroomverbruik ook verklaard bij controle. Maar die tip krijgt u er gratis bij.

Ook verwacht ik in de toekomst plaatselijk een ‘thermische verontreiniging’ van onze bodem. Als we massaal overgaan van gas naar bijvoorbeeld warmtepompen die warmte en koude uit de bodem halen, kan de bodemtemperatuur onder binnensteden behoorlijk ontregeld raken. Bijvoorbeeld wanneer de brongebieden van diverse warmtepompen in elkaars invloedsfeer terechtkomen. En wat te denken van ‘Zonnepanelen verblinding’? Ja, echt, er zijn al rechtszaken over gevoerd. Bijvoorbeeld mensen die klagen dat ze niet meer in de tuin kunnen zitten door de verblindende reflectie van zonlicht in zonnepanelen van buren. Gelukkig zijn de meeste panelen tegenwoordig mat of hebben een anti-reflectiecoating. En veelal moet je toch hoger wonen dan de schuin geplaatste panelen, om er last van te hebben. Zoals in woongebouwen.

Kortom: met de energietransitie verandert ook de wereld om ons heen. Veel lasten verdwijnen, maar sommige lasten komen er voor terug. In ieder geval een tip voor iedereen die een elektrische auto heeft: wordt geen laadpaalklever!

 

 

Ing. Frank de Groot

Hoofdredacteur EnergieGids

Steekwoorden: elektrisch vervoer

Comments

Post new comment

CAPTCHA
This question is for testing whether you are a human visitor and to prevent automated spam submissions.
Image CAPTCHA
Enter the characters shown in the image.
By submitting this form, you accept the Mollom privacy policy.